حقیقات مختلف نشان داده‌ كه خواب آلودگی حین رانندگی خطر بروز تصادفات رانندگی را به طرز قابل ‌توجهی افزایش می ‌دهد. مهم ‌ترین تأثیر خواب ‌آلودگی بر رانندگی از نگاه علمی به این دلیل می باشد كه وقتی مغز خسته است توان کافی برای کنترل همه کارهای فرد را ندارد.

زمانی که راننده پشت فرمان می ‌نشیند باید به امور مختلفی نظارت و کنترل داشته باشد که تمامی آن ها بر عهده مغز است. در این بین نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که هیچ کس نمی‌ تواند متوجه شود حالت خواب‌آلودگی راننده دقیقا از چه زمانی آغاز می ‌شود. از این رو این خود راننده است که باید با درک نخستین علائم به حاشیه جاده رفته و خودرو را در مکانی  مطمئن پارك نموده و به استراحت بپردازد.

این موثرترین و بهترین کاری است که راننده ی خواب‌آلود می‌ تواند برای حفظ جان خود و سایر سرنشینان انجام دهد.البته در میان بسیاری از رانندگان کارهایی چون پائین کشیدن شیشه خودرو، گوش دادن به رادیو و حتی نوشیدن به عنوان راهکاری جهت غلبه بر خواب‌آلودگی  مطرح می باشد كه چنین کارهایی ، اثرات بسیار ناپایدار و گذرایی بر هوشیار ماندن راننده دارند ،لذا می ‌توان آن ها را بیهوده دانست. در حال حاضر شمار قربانیان و مجروحان ناشی از رانندگی در حالت خواب‌آلودگی بسیار بالا است اما می ‌توان با آموزش ‌های لازم و كنترل رانندگان  بالاخص در بخش حمل و نقل عمومی بار و مسافر این ارقام را کاهش داد.

براساس ماده 7 آیین نامه اجرایی تبصره یك ماده 31 و 32 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اعلام می دارد رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از نه ساعت توسط راننده ممنوع می باشد.حال در این بین به اهمیت و جایگاه كنترل رانندگان می رسیم كه می بایست در این زمان توسط پاسگاههای پلیس راه صورت پذیرد.اما با توجه به اینكه ناوگان باری كشور در محل پاسگاههای پلیس راه كنترل نمی گردند سه سوال  زیر به ذهن خطور می كند.

1-آیا همه رانندگان ناوگان باری كشور ضوابط حداكثر مدت رانندگی قانونی را رعایت می نمایند؟
2-آیا  خواب آلودگی به سراغ رانندگان ناوگان باری كشور نمی آید؟
3-آیا تاكنون تصادفات فوتی و جرحی توسط ناوگان باری با عامل خواب الودگی راننده در سطح كشور رخ نداده است؟

با توجه به موارد گفته شده و همچنین سهم ناوگان باری سنگین (كامیون ها) در تصادفات منجر  به فوت و جرح در كشور، در كنار عواملى نظیر افزایش تعداد ناوگان خودروهاى سنگین و در مقابل حمل و نقل جاده اى كالا در كشور و از سوی دیگر استاندارد نبودن و فرسوده بودن ناوگان خودروهاى سنگین كشورو پتانسیل بالاى آسیب رسانى در تصادفات، موجب شده سهم كشته هاى ناشی از تصادفات خودروهاى سنگین از كل كشته هاى تصادفات عدد بالایی باشد كه شاید یكی از عوامل بروز تصادفات خواب آلودگی راننده ناوگان باشد.

از سوی دیگر موضوع ایمنی جاده ها در برگیرنده عواملی نظیركاربران،تسهیلات حمل و نقل موجود و سیاستهای ایمنی می باشد.بنابراین افزایش نظارت و كنترل ناوگان جاده ای در جهت كاهش تصادفات و نجات جان انسانها بسیار ارزشمند است. از متولیان امر كنترل؛ انتظار می رود كه با برنامه ریزی دقیق و منسجم نسبت به كنترل ناوگان حمل و نقل عمومی بار اقدام کند تا جاده ای بدون تصادف داشته باشیم

شهریور ۰۶، ۱۳۹۵ ۱۱:۱۵